28 nov 2019

Volgen de fietspaden de fietsers?

Met z'n allen fietsen we steeds meer in Antwerpen en zeker ook in Berchem. Op enkele jaren tijd is het aantal fietsers verdubbeld, vooral werknemers die naar het werk fietspendelen. De verscheidenheid aan tweewielers neemt ook toe: van gewone stadsfietsen over bakfietsen, fietskarren en steps tot snelle elektrische fietsen. Die zoeken natuurlijk allemaal een plaatsje op onze Berchemse fietspaden. Op de invalswegen naar ’t stad, de Grote Steenweg en de Roderveltlaan/Posthofbrug hebben we nu bijna dagelijks af te rekenen met fietsfiles, die op hun beurt andere fietsers en voetgangers hinderen. Zeker op de Grote Steenweg is het drummen op afgesleten fietspaden die het fietsverkeer niet meer aankunnen.

We haalden er zelfs de nationale pers mee: Berchem, het district van de fietscongestie.

Op zich is dit eigenlijk goed nieuws. Hoera, Berchem fietst! Daarnaast blijkt ook dat men flink investeert. Kijk maar naar de verbreding van de fietspaden op de Posthofbrug en de nieuwe fietsbrug naar het station. En toch ontbreekt het aan ambitie. De nieuwe fietswegen trekken nieuw fietsverkeer aan, zoals de bedoeling moet zijn. Maar dan moet je ook hoog durven mikken en gaan voor
een nog veel ruimere infrastructuur voor fietsers én voor voetgangers. Neem de Roderveltlaan: er is ruimte zat. Waarom niet gaan voor een verdubbeling van de F1, zodat we in beide richtingen vlot kunnen doorfietsen en zodat trage en snelle tweewielers naast mekaar kunnen? En laten we kiezen voor een fietsbrug over de Arbeidersstraat. Laten we het groots zien, want meer fietsen zorgen voor meer schone lucht en een beter klimaat. Maar dan moeten we die moedige fietsers ook het nodige comfort bieden.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.